fbpx

Viisi + yksi vinkkiä pienen yrityksen markkinointiin

Kanta-asiakasmarkkinointi

Kanta-asiakasmarkkinointi
Suunnittelu on hyvä aloittaa peruskysymyksistä.

Kun tässä ei nyt itsekään vaikuta missään isossa yrityksessä on pienen yrityksen markkinointi käsinkosketeltavan tuttua. Sinänsä ison ja pienen yrityksen markkinoimisessa ei ole eroa, samat asiat pätee molempiin. Pitäisi yrittää brändätä yritystä, palveluja tai tuotteita. Myydä ja markkinoida, saada näkyvyyttä ja kuuluvuutta. Sosiaalinen media, sisältömarkkinointi ja mitä kaikkea niitä onkaan.

Eikä tässä vielä kaikki – sen lisäksi se pitäisi tehdä pienellä rahallisella panostuksella. Vaikkakin vanha totuus on, että älä mieti mitä se [markkinointi] maksaa vaan mieti mitä se tuottaa.

1. SUUNNITTELE SANOMA JA MITEN SEN SANOT

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Pitää paikkansa myös yrityksen markkinoinnissa. Mieti puolen minuutin esittely yrityksestä/tuotteista/tekemisestä – hissipuhe, siksi sitä kai sanotaan “isossa maailmassa”. Suunnittele siis markkinointiviestisi mahdollisimman kuvaavaksi ja tarkaksi. Mitä tarkempia suunnitelmia teet, sitä selvemmin viet yritystäsi eteenpäin. Autan mielelläni suunnitelmien teossa.

2. KOTISIVUT ON YRITYKSESI KIVIJALKAMYYMÄLÄ INTERNETISSÄ

Keltaiset sivut ovat siirtyneet puhelinluettelosta internetiin. Puhelinluettelo? Kuinka monta kertaa itse olet katsonut internetistä tietoa jostain yrityksestä? Väittävät, että ellei sinulla ole www-sivuja niin sinua ei todistettavasti ole olemassa. Ja jos joku vielä puhuu responsiivisista kotisivuista niin se on tärkeilyä ja muinaista kikkailua (mobilefriendly on päivän “turha” termi). Tänäpäivänä on ilmiselvää, että yrityksen kotisivut toimivat kaikissa mahdollisissa välineissä millä niitä www-sivuja selataan. Olipa kyseessä tv, pöytäkone, tabletti tai älypuhelin – sivujen tulee toimia niissä kaikissa.
Voit tehdä www-sivut itse tai minä voin tehdä ne sinulle.

3. NO ÄLÄ TYKKÄÄ SOSIAALISESTA MEDIASTA – ASIAKKAASI JA KILPAILIJASI TEKEE SEN PUOLESTASI

Tiedän, some on ajan hukkaan heittämistä. Tiedän, ettet halua lähteä mukaan etkä halua “jakaa elämääsi sinne”. Etkä halua koukuttua Facebookin orjaksi. Ymmärrän hyvin – siksi minä voinkin tehdä sen sinun puolestasi.

Onhan se hömppää mutta se on tehokasta hömppää. Siellä on sinun nykyisiä asiakkaita ja tulevia asiakkaita. Siellä on myös kilpailijat. Älypuhelinten myötä somehömppä on kasvanut älyttömin lukuihin. Tietysti siksi, koska meillä kaikilla on puhelimet. Siksi, koska puhelin on kätevä ajanvieteväline silloin kun on aikaa. Siksi, koska se on usein nopein tapa saada tietoa esimerkiksi jostain tietystä tuotteesta. Sosiaalisessa mediassa voi myös mainostaa.

Ellet itse halua avata yritykselle Facebook, Twitter, Instagram tai muita yritystilejä niin minä voin tehdä sen puolestasi, tärkeintä on että joku tekee.

4. SISÄLTÖMARKKINOI, TEE YRITYKSESI TUNNETUKSI VERKOSSA, PAIKALLISESTI JA VERKOSTOIDU

Liity mukaan alueen hakemistoihin, luetteloihin, alan keskustelupalstoihin, someryhmiin. Tee jalkatyötä ja verkostoidu muiden yrittäjien kanssa, yhteistyökumppaneiden kanssa ja jos sinulla on onnea voit löytää kilpailijan, jonka kanssa voitte löytää yhteistyökuvioita joko siten, että tuotteenne ja palvelunne täydentää toisiaan tai voitte yhdessä tarjota isompiin tarjouspyyntöihin. Osoita osaamisesi niin livenä kuin blogissa. Hallitse näkyvyytesi internetissä kirjoittamalla artikkeleja kotisivulle tai bloggaamalla.

5. IDEOI, KAMPANJOI JA TEE TARJOUKSIA

Some tai www-sivut ovat erinomaisia paikkoja tehdä kampanjoita, kilpailuja. Asiakkaille tarjottavat alennuskupongit, kanta-asiakas alennukset tai vip-tarjoukset tuovat asiakkaat hyvin usein uudelleen asioimaan. Sähköpostimarkkinointi on edullinen konsti tavoittaa vanhoja asiakkaita.

6. MAINOSTA

Paljon pystyy tekemään pikkurahalla ja yhtä paljon pystyy myös mainostaa pikkurahalla. Joskus perinteinen lehtimainos puree paremmin kuin mikään sosiaalisen median sovellus tai hakukonemarkkinointi. Kun mainostat niin mieti viestisi valmiiksi (kts. kohta 1), mieti kanavat missä mainostat (kts. kohdat 2 & 3), mielellään tietysti siellä missä asiakkaatkin ovat.
Yksi syy siihen miksi asiakkaasi eivät osta tuotettasi/palveluasi on se, etteivät he tiedä siitä. Sosiaalinen media markkinoinnissa kuten hakukonemarkkinointikin ovat pienen yrityksen työkaluja tunnettuuden kasvattamisessa ja myynnin tekemisessä.

Tilaa lisää vinkkejä sähköpostiin!  –  Ota yhteyttä!  –  Soita!

Autan mielelläni vaikka aivan alusta alkaen. Avaimet käteen periaatteella toteutukseen tai kädestä pitäen yhdessä suunnitteluun.

Mediakit on digimediatoimisto mainostoimisto twistillä.
Sisältömarkkinointia avaimet käteen palvelusta – kädestä pitelemiseen eli teen kaiken valmiiksi tai teemme yhdessä valmiiksi.