Muutamia vuosia sitten ihmiset olivat yhteyksissä paikallisiin yrityksiin vain käymällä fyysisesti kaupassa. Tänään yli 1,6 miljardia ihmistä on Facebookin kautta yhteyksissä yrityksiin tehden kulmakaupoista tärkeän osan jokapäiväistä verkkoyhteisöä. Vähintään kerran viikossa lähes kaksi kolmesta ihmisestä vierailee paikallisen yrityksen sivuilla, profiilissa tai tapahtumassa. Tämä kasvava verkkoyhteisö luo sekä ylläpitää yritysten ja ihmisten välisiä yhteyksiä. Mobiililaitteiden avulla nämä yhteydet ovat mahdollisia missä ja milloin tahansa. Näkyvyyttä voi parantaa niin mainostamalla sosiaalisessa mediassa, hakukoneissa tai varmistamalla, että www-sivut on optimoitu myös mobiililaitteille.
Facebook teetti yli 6000 paikallisyrityksen ja 10 000 ihmisen kohderyhmälle tutkimuksen. Tavoitteena oli oppia lisää ihmisten haasteista sekä mahdollisuuksista käyttäessään paikallisia yrityksiä. Tutkimukseen osallistuneet yritykset eivät kuuluneet ketjuihin.
Mikä houkuttelee asiakkaat paikallisiin yrityksiin?
Vaikka ostaminen verkossa on lisääntynyt ihmiset tykkäävät käydä myös paikallisissa kaupoissa. Tutkimukseen vastanneet kertoivat vierailevansa keskimäärin seitsemässä kaupassa kuukaudessa ja kuluttavansa 40 – 55% ostobudjetistaan paikallisiin yrityksiin. Vaikka hinta onkin usein määräävä tekijä ostospäätöksessä löytyy myös henkilökohtaisempia syitä ostosten suorittamiseen paikallisesti. Yli 85%:a tutkimukseen osallistuneista kertoi, että “luottamus ja turvallisuus” oli päällimmäinen syy käyttää paikallisia liikkeitä. Luottamuksen rakentumiseen vaikuttaa myös asiakkaan ja myyjän suhde. Pienessä kaupungissa myyjä oppii nopeasti tuntemaan paikalliset asiakkaat.
Hyvä asiakaspalvelu, myyjän ja asiakkaan välille rakentunut luottamuksellinen suhde sekä hyvät tuotteet tekevät asiakkaan ostokokemuksesta elämyksen. Tuon suhteen ylläpitäminen verkossa on helppoa esimerkiksi sosiaalisen median sovelluksilla.
Tehdessään päätöstä ostaako verkkokaupasta vai paikallisesta liikkeestä päätös riippuu henkilön suhtautumisesta verkkokauppaan. He jotka pitävät siitä, että tuote on lähellä ja heti saatavissa, eikä hintaan lisätä toimituskuluja, arvostavat hintaa ja helppoutta. He jotka kääntyvät verkkokaupan puoleen pitävät siitä, ettei ostosten tekeminen ole sidottu aukioloaikaan ja hintavertailujen tekeminen on helppoa. Kolmasosa ihmisistä uskoi, että paikalliset kaupat ovat kalliimpia kuin ketjuihin kuuluvat kaupat tai verkkokaupat.
Miten älylaitteet on muuttaneet ihmisten käyttäytymistä?
- kaksi kolmesta kertoo vierailevansa paikallisen yrityksen sivuilla vähintään kerran viikossa.
- kahdeksan kymmenestä kertoo käyttävänsä älypuhelinta ollessaan vuorovaikutuksessa paikallisen yrityksen kanssa.
- 14% käyttää vain älypuhelinta ollessaan vuorovaikutuksessa paikallisen yrityksen kanssa.
On tärkeätä että yrityksellä on verkkostrategia, jonka avulla houkutellaan uusia asiakkaita ja säilytetään vanhat asiakkaat.
- 66% ihmisistä kertoi katsovansa älypuhelimesta tietoja paikallisista tapahtumista ja yrityksistä riippumatta siitä millä paikkakunnalla he ovat
- 45% ihmisistä kertoi etsivänsä älypuhelimesta tietoa paikallisista yrityksistä ollessaan matkalla
- 62% ihmisistä olivat mielissään siitä että he saivat älypuhelimesta tietoa mitä tapahtuu paikallisesti
Miten yritykset voivat vastata odotuksiin
Vaikka paikalliset yrittäjät tunnustavat online-läsnäolon merkityksen, kaikki eivät ole käytännössä ottaneet käyttöön mobiilimarkkinointia.
- kuusi kymmenestä yrittäjästä pitää tärkeänä pitkän aikajakson menestykselle yrityksen olemista verkossa
- 48% on aloittanut markkinoinnin optimoinnin mobiililaitteille
- 40% uskoo mobiilimarkkinoinnin olevan entistäkin tärkeämpää tulevaisuudessa
Verkkosivujen tulisi toimia kaikilla laitteilla käytettäessä. Mikäli älypuhelimella ei voi selata yrityksen sivuja niin asiakas vaihtaa nopeasti sellaisen yrityksen sivuille jotka toimivat myös mobiilisti. Www-sivujen lisäksi yrityksen tulisi olla mukana vähintään yhdessä sosiaalisen median kanavassa. Facebook on suosituin mutta myös muilla sovelluksilla on oma käyttäjäkuntansa.
Miten paikalliset mobiilikäyttäjät voivat olla brändilähettiläitä?
Tämänpäivän kulmakaupat tavoittavat asiakkaita myös oman alueen ulkopuolelta. Asiakkaat löytävät yritykset helposti älypuhelinten ansiosta. Tutkituista 66% käytti matkapuhelinta etsiessään paikallisia yrityksiä ja tapahtumia vieraillessaan oudolla paikkakunnalla. Ihmiset jotka käyttivät ensisijaisesti matkapuhelinta olivat merkittävästi vuorovaikutuksissa paikallisiin yrityksiin sekä tapahtumiin.
Pääasiassa ensisijaisena laitteena mobiililaitteiden käyttäjät olivat 1.54 kertaa innokkaampia kirjoittamaan suosituksia yrityksistä, palveluista ja tuotteista. Mobiililaitteet mahdollistavat yritysten ja asiakkaiden yhteydenpidon ja keskinäisen viestinnän. Yrityksistä tulee helpommin lähestyttäviä.
- Pääasiassa mobiililaitteiden käyttäjät käyttivät 1.37 kertaa useammin Facebookia löytääkseen tietoja paikallisista pop-up myymälöistä tai tapahtumista.
Pääasiassa mobiililaitteiden käyttäjät luovat yhä useammin keskustelua tai kommentteja yrityksen ja sen tuotteiden tai palveluiden ympärille. He voivat olla jopa “varhaisia” omaksujia, jotka haluavat kokeilla uusia tuotteita, hyödyntää erikoistarjoukset, tarttua poistomyynteihin, varsinkin kun kyseessä on paikallisyritys, johon he luottavat. Tunnistamalla näiden paikallisten “brändi-lähettiläiden” arvon ja löytämällä paras tapa sitouttaa heidät yritykseen auttaa rakentamaan lisää yhteyksiä ja laajentamaan verkostoa.
Mitä tämä tarkoittaa markkinoijalle?
- Edistä luottamusta brändiisi.
- Optimoi markkinointi mobiililaitteille.
- Hyödynnä ensisijaiset mobiilikäyttäjät.
Mediakit tarjoaa muun muassa seuraavia ratkaisuja
Mediakit suunnittelee yrityksen markkinointistrategiat verkkoon tai perinteiseen mediaan sekä toteuttaa mainonnan.
Ota yhteyttä, houkutellaan yhdessä uusia asiakkaita ja pidetään vanhat asiakkaat tyytyväisinä.
Tutkimus: Local Shopping Study 2017
Lähde: Facebook Insight