Vaikka sosiaalinen media on jyrännyt jo vuosia niin perinteisten www-sivujen osuutta yrityksen markkinointikanavana ei pidä väheksyä. Tulevaisuus näyttää oliko vuosi 2018 sosiaalisen median huippuvuosi ja tasoittuuko vai lähteekö käyttö alamäkeen. Tänä vuonna kaivetaan vanhat työkalut esiin. Tänä vuonna yritysten markkinointi pakkiin kaivetaan www-sivujen optimointi, navigoinnin selkeyttäminen, viihdyttävämmän, innostavan ja yleisesti paremman sisällön tuottaminen. Unohtaa ei pidä ikivanhaa työkalua, sähköpostia ja uutiskirjeitä. Jatkossakin Facebook/Instagram/Twitter mainonta ja hakukonemarkkinointi näyttelee isoa roolia uusasiakashankinnassa ja kauppojen syntymisessä.
Sisällöntuotannossa täytyy venyä sosiaalisen median tuolle puolen eli verkkosivustojen sisällön tulee vastata asiakkaiden tarpeisiin. Perinteisten kirjoitusten lisäksi 2019 blogisivut voivat sisältää myös podcasteja ja videoita. Verkkosivustojen tarjoamat sisällöt kestävät paremmin aikaa kuin nopeatempoisessa sosiaalisessa mediassa.
Facebook ja muut työkalut
Facebook Stories aivan kuten Insta Stories jatkavat kasvua. Videoiden määrä lisääntyy, kiitos Facebook Watchin ja Instagram TV:n (IGTV). Edellisten kasvusta huolimatta YouTube säilyttää ykköspaikkansa vielä pitkään. Mikäli Facebook ja IGTV parantavat haku ominaisuuksia ja helpottavat videoiden kaupallistamisen niin siinä vaiheessa YouTubenkin asema saattaa hieman heikentyä. Facebook/Instagram ovat sovittamassa mukaan myös shop toimintoja. Videot + live + shop voi osoittautua tehokkaaksi työkaluksi. Aasiassa Facebook live on jokaisen henkilökohtainen ostos-tv. Ehkä Suomessakin jos/kun siihen saadaan yhdistettyä kauppa.
Käytäntö vaatii pystysuoraa videota
Aikaisemmin kirjoitin siitä, kuinka puhelin muokkaa meidän tottumuksia. Vertikaalisen videon sisällöt ja käyttö lisääntyvät samaa tahtia kuin puhelimien käyttö niiden katsomiseen lisääntyy. Vaikuttajat, kuin myös käyttäjät, tekevät sisältöään puhelimella niin käytännöllisyys muokkaa käytäntöä ja vertikaalivideoiden määrä kasvaa kohisten. Vertikaalivideot täyttävät myös enemmän facebookin uutisvirrassa.
Vastaisku valemedialle
Facebook koki kolauksen myydessään käyttäjien tietoja ja vaikka Facebookia käytetään valeuutisten levittämiseen niin siitä huolimatta sovellus on säilyttänyt suosionsa helppokäyttöisyytensä ansiosta. Niinpä Facebook keskittyy käyttäjiensä tietojen suojelemiseen. Haasteena ovat myös väärät uutiset, kiusaaminen ja haitallisen sisällön estäminen. Valvonta, koneoppiminen, tekoäly ja botit tekevät parhaansa pitääkseen roskan pois sovelluksista. Pahan suodattamisen lisäksi chatbottien, tekoälyn, koneoppimisen sekä viestintäsovellusten valjastamista yritysten käyttöön kehitetään jatkuvasti. Whatsapp Business sovellukselle asetetaan kovia tavoitteita mutta reilun vuoden sitä käyttäneenä en ole vakuuttunut. Ehkäpä se tuolla ison veden takana on kehittyneempi ja ehkä siellä on jo tarjolla lisäominaisuuksia joiden vaikutus on jäänyt meiltä vielä pimentoon.
Sisältö muuttuu vai muuttuuko?
Sharing is caring. Kohderyhmälle merkityksellisen sisällön määrä kasvaa mutta jaetaanko sitä enää yhtä avokätisesti. He jotka ovat luoneet tai jotka luovat lukijoilleen arvokasta ja kiinnostavaa sisältöä tulevat keräämään satoa tänäkin vuonna. Facebook päivitykset avoimella seinällä muuttuvat ja todella tärkeä sisältö jaetaankin ryhmissä. Instagramissa on jo nyt nähtävissä “läheiset ystävät” valikko johon voi valita niitä läheisiä ystäviä, asiakkaita ja businekselle merkittäviä henkilöitä. Jotkut saattavat siirtyä jopa Messengerin tai Whatsappin pariin jossa jaetaan kaikista arvokkain tieto.
Haittapuolena tietysti se, että kun keskustelu siirtyy ryhmiin ja yksityisviesteihin niin disinformaation havaitseminen on huomattavasti vaikeampaa. Kuinka puolustaa brändiä ellet pääse osallistumaan keskusteluun.
Sosiaalisuus palaa sosiaaliseen mediaan
Kuten viime postauksessa totesin, some on ihmisten väliseen viestintään. Ehkäpä 2019 on sosiaalisuuden paluu sosiaaliseen mediaan. Ihmiset yritysten taustalta tulevat esiin ja sosiaalinen media saa jälleen uutta potkua. Menestystä ryhdytään jälleen mittaamaan suhteilla ja lojaalisuudella eikä kilkkauksina ja tykkäyksinä. Sisältöön tulee inhimillinen ote.
Mitä muuta tapahtuu sosiaalisessa mediassa
- LinkedIn kasvaa, lisää käyttäjiä ja lisää aktiivisempia yrityksiä.
- Äänihaun (ja muidenkin ääni-ominaisuuksien) käyttö lisääntyy.
- Lyhyistä videopätkistä loikataan pieniin sarjoihin. Ajatuksesta tehdään samalla useampi video, päädytään tekemään sarjoja.
- Natiivimarkkinointi jatkaa kasvuaan – yritykset haluavat itse päättää mitä tietoa heistä kerrotaan.
- AR/VR tekee tuloaan myös Euroopan suuntaan.
- Uusia ominaisuuksia eri sovelluksiin kuten jo nyt Facebookin tarjoama mahdollisuus ajanvarauskalenterin käyttämiseksi Facebook sivulta.
Mediakit tekee hakukonemarkkinointia, sisältömarkkinointia sekä sisällöntuotantoa sähköiseen mediaan kuin printtimediaankin.