fbpx

Onko sisältö sisäpiirin kuningas 2019?


Sosiaalisen median ja verkkosisällön strategiat luodaan vuonna 2019 käyttäjät edellä, luottamuksen ylläpitämiseksi ja kiinnostuksen lisäämiseksi. Sisältö on entistäkin kohdistetumpaa. Käytännössä keskitytään yritykselle tärkeisiin kanaviin ja kanavissa jaetaan riittävän kiinnostavaa sisältöä, jotta saadaan lisää seuraajia.

Jos aikaisemmin kaikki oli kaikkien luettavissa, niin nyt käännytään hieman enemmän sisäpiiriin. Tarjotaan edelleen kaikille jotain mutta seuraajille enemmän parempaa sisältöä.

Brändättyä sisältöä

Viihdyttävä, uskottava ja brändätty sisältö vahvistaa brändimielikuvaa ja uskottavuutta. “Clickbait” klikkien metsästys otsikot tulevat olemaan ennemmin kirosana kuin houkutin. Se mikä toimi vielä viime vuonna on kääntymässä itseään vastaan. Clickbait otsikot ovat tehneet tehtävänsä, pettymys toisensa jälkeen on opettanut ihmiset välttämään tietynlaisia otsikoita.

Sisältömix somen, netin ja mahdollisesti tv:n kesken lisääntyy. Yritykset eivät yritä enää pelkästään Facebookin avulla herättää kiinnostusta ja kerätä lisää seuraajia ja uusia asiakkaita. Mukaan tulee myös laadukas sisältö www-sivuille. Suurimmat yritykset hyödyntävät myös tubettajia tavoitellessaan z-sukupolvea. Yritysten videosisällöt tulevat myös lisääntymään.

Sisältömarkkinointi ja analytiikka

Sykähdyttävä sisältö vangitsee katsojat ja sisällön osuessa sopivaan katsojakuntaan se tuottaa tulosta. Siksi analytiikan käyttö ja ymmärrys asiakaskunnasta lisääntyy.

Content is a king – aivan kuten se on ollut internetin alkupäivistä saakka. Vaikka välillä fokus hukkui näyttäviin etusivun flash/video sisältöihin ja vaikka nettisivut unohtuivat sosiaalisen median marssiessa ihmisten päivittäiseen elämään. Nyt www-sivut saavat uuden elämän ja sisältömarkkinointi tekee uutta tulemistaan.

Facebook tulee edelleen olemaan vuonna 2019 avainasemassa uusien lukijoiden löytämisessä. Se on edelleen myös viraalien tärkein levittämispaikka.
Hakukonemarkkinointi jatkaa edelleen vahvasti omalla polullaan kysynnän ja tarjonnan kohtaamispaikkana. Uudet natiivimarkkinoinnin kanavat alkavat lyödä itseään lopullisesti läpi markkinoinnin työkaluina. Sisältömarkkinoinnista tulee strategisesti entistäkin yhdenmukaisempaa vaikkakin sisällöt vaihtelevat.

Ihmiseltä ihmiselle

Kuten edellisessä kirjoituksessa totesin, sosiaalisuus palaa sosiaaliseen mediaan myös yritysten seinillä. Yritykset saavat kasvot. Työntekijöistä tulee vaikuttajia ja yrityksen henkilöstö luo yritykselle ilmeen, antaa sille äänen ja vahvistaa brändimielikuvaa. Työntekijälähettilyys lisääntyy. Sisällön tulee olla jatkossa harkitumpaa, vaikkakin se tehtäisiin “omalla tyylillä”. Ihmisten aika sosiaalisen median kanavissa on rajattua ja sen haluaisi käyttää hyvin.

Ennustukset vuodelle 2019 yhteenvetona

Edellä mainitun ja edellisen artikkelin perusteelta 2019 ennustukset yhteenvetona. Parhaat käytännöt jatkavat edelleen. Sisältö on kuningas, eli ymmärrä yleisösi ja tiedosta se mikä tuottaa heille lisäarvoa, mikä saa heidät palaamaan sivuillesi, yritykseen uudestaan ja uudestaan.

Keskity sisältöön

  • joka on yleisöllesi arvokasta, “how to’s”- opettavia, “breaking news”-informatiivisia, inspiroivia tai vaikka vain viihdyttäviä sisältöjä.
  • joka herättää tunteita tai kiinnostusta.
  • joka kannustaa kommentoimaan/keskustelemaan
  • sarjanomaiseen sisältöön Facebook watchissa (miksi ei myös IGTV:ssä).
  • nautinnolliseen ja mukavan helppoon sisältöön Stories’ssa .

Kaikki ei ehkä enää olekaan aivan kaikkien luettavissa, sharing is caring on muuttamassa muotoaan.

Yritys saa kasvot ja sitä kautta seuraajien mielenkiinto ja lojaalisuus sitouttaa ihmiset brändiin entistä paremmin. 



Mediakit
tekee hakukone- ja sisältömarkkinointia, tuottaa sisältöä niin sosiaaliseen mediaan kuin muihinkin kanaviin. Suunnittelen niin markkinoinnin sisältöstrategiat kuin yrityksen somestrategiat ja tarvittaessa koulutan henkilökunnan toimimaan yhdessä sovitun strategian mukaan. Ota yhteyttä ja kysy lisää.