fbpx

Sinikan Sukka Oy


Tulipa käytyä jälleen virkistävä keskustelu ja pohdinta yrityksen nimen keksimisestä. Eihän tuossa pitäisi olla mitään ihmeellistä mutta joskus hyvältä vaikuttanut nimi ei olekaan niin hyvä kuin aluksi ajatteli. Keskustelu aloittavan yrittäjän kanssa eteni normaalisti tarvittavista jutuista mitä pitää olla kun aloittaa uuden yrityksen. Sosiaalinen media ja www-sivut oli listalla, logo olisi kiva ja ehkä voitaisiin miettiä, että olisiko meillä jotain väriä jolla erotutaan kilpailijoista. Tuotteen pakkaussuunnitteluakin tehtiin ajatellen myymälöitä. Kaiken kaikkiaan saatiin reilu tunti pähkäiltyä kahvikupin ääressä, ensiksi isoja kuvioita ja sitten edeten hivuttautumalla kohti yrityksen nimeä.

”Etiiskek Oy – Keksi ite parempi”

Yrityksen nimen saa kukin keksiä ihan vapaasti. Keksimisen jälkeen tulee tarkastaa, että nimi on käytettävissä. Tietysti sanomattakin on selvää, että nimen tulee olla hyvän maun mukainen ja selkeästi kilpailijoista erottuva. Sitten pitää tarkastaa, että onko se www-osoite vapaa. Hyvin usein yrityksen nimeen tulee esimerkiksi yrittäjän nimi joko oikein tai väärinpäin. Omasta päästä keksitty nimi, joka ei tarkoita mitään on ihan ok mutta parempi olisi jos siitä nimestä selviäisi mistä on kysymys. Yrityksen nimestä tulee hyvin usein myös tuotemerkki joka kannattaa huomioida nimeä keksiessä.

Kaikkien näiden pohdintojen jälkeen yrittäjä oli päätynyt nimeen jossa olisi hänen etunimensä ja tuote mistä on kysymys. Sanotaan vaikka Sinikan Sukka Oy. (Henkilön nimi ja tuote on muutettu.) Sinikka valmistaa siis sukkia. Nimi kuulosti ja oli ihan hyvä. Tekijä oli ylpeä tuotteestaan ja oli valmis ”takaamaan” tuotteen laadun omalla nimellä – keksittiin ”Sinikan sinetti”, joka muodostui Sinikan signeerauksesta. Olimme innoissamme – molemmat, kunnes Sinikka sanoi, että kun tämä lähtee kasvamaan niin hän laajentaa valikoimaa pipoihin, sormikkaisiin ja kaulaliinoihin. Tässä vaiheessa, ehdotin uutta kierrosta kahvia.

Sinikan Sukka Oy – Laadun sinetti

Aluksi niin hyvältä tuntunut nimi ei enää tuntunutkaan niin hyvältä kun laajennettiin tuotevalikoima sukista, sormikkaisiin, pipoihin ja kaulaliinoihin. Tai ei nimessä ollut mitään vikaa voisihan niitä Sinikan Sukka pipoja myydä joko ”eri” tuotemerkillä ja merkinnällä valmistajasta. ”Olli-pipo” ja ”Anita-pipo” by Sinikan Sukka, Sinikan sinetillä varustettuna. Innostus laantui, otimme uuden kierroksen kahvia ja ryhdyimme miettimään. Pidimme kuitenkin ajatuksesta; ”Laadun merkkinä – Sinikan sinetti”.

Aikamme pohdittuamme päädyimme siihen, että yrityksen nimeksi tulee Sinikka tuotteet. Tuotemerkiksi tehdään sinetti jossa lukee de&sign by Sinikka. Sinikka tuotteet myy Tarmo & Tuula -työsukkia, Paavo & Anita juhlasukkia jne… Yrityksen nimestä jätettiin suosiolla rajaava tuote pois joka mahdollistaa laajentamisen muihin tuotteisiin (Sinikka tuotteen Alli & Olli -pipot, Tiina & Tauno -kaulahuivit) tai vaikka toiseen toimialaan. Jos Ingvar Kamprad olisi nimennyt yrityksensä ensimmäisen tuotteen mukaisesti niin IKEA TULITIKUT AB olisi yksi maailman suurimpia huonekalumyymäläketjuja.

”Ihanaa olla kotona, Ikea Tulitikut AB” No, ehkäpä nimi olisi lyhentynyt nykyiseen muotoon siinä vaiheessa kun myyntiin tuli kynät, lompakot, kellot ja muut tavarat.

Sinikan Sukka Oy tai siis Sinikka tuotteet on fiktiivinen yritys ja tuotteetkaan eivät vastaa todellisuutta. Pohdinta yrityksen tarpeista aloitettaessa ja nimen keksimisestä perustuvat tositapahtumiin.