Olet varmaan kokeillut hakea yritystäsi Google, Bing, DuckDuckGo hakukoneista. Ellet ole niin nyt kannattaa kokeilla. Vastauksena olet – toivottavasti saanut oman yrityksen tiedot tai www-sivun. Kun yrität samaa hakua jonkun muun tietokoneella tai incognito ikkunassa saatat yllättyä. Vastauksena ei välttämättä olekaan enää oman yrityksesi tiedot. Kokeile itse.
Avaa esimerkiksi Googlen hakukone incognito ikkunassa. Incognito ikkunan löydät klikkaamalla osoiterivin kanssa samalla tasolla mutta oikeassa reunassa olevaa kolmea pistettä tai vaihtoehtoisesti painamalla CTRL-Shift-N näppäimiä samaan aikaan.
Kokeile nyt hakukoneita, käytä hakusanoina
- yrityksen toimialaa pelkästään ja sen jälkeen lisää vielä paikkakunta
- yrityksen tuotteita tai palveluita ja kokeile lisätä niihinkin paikkakunta
- yrityksen nimeä ja lisää sen jälkeen vielä paikkakunta
Löytyykö yrityksesi hakukoneesta?
Jos yrityksesi löytyy ensimmäisen sivun hakutuloksista niin se on hyvä saavutus ja mitä korkeammalla niin sitä parempi. Toivottavasti yrityksesi on niiden joukossa. Ellei niin sitten täytyy asialle tehdä jotain.
Tarjoaako esimerkiksi Google yrityksen nimellä haettaessa vastaukseksi myös aukioloaikoja, puhelinnumeroa ja karttalinkkiä yrityksen toimipisteeseen erillisessä laatikossa? Jos näin niin hienoa, silloin yritys on hyvin löydettävissä muun muassa mobiililaitteilla. Kyseisestä “vastauslaatikosta” voi ottaa myös suoraan yhteyttä yritykseen klikkaamalla puhelinnumeroa (mobiililaitteissa) tai lähettämällä viestiä.
Vastaus voi sisältää myös uutisen tyyppisiä “postauksia” jotka yritys voi tuottaa itse ja tällä tavalla mainostaa yrityksen tuotteita ja palveluita.
Postaus on hyvä tapa markkinoida yritystä hakukoneessa.
Viereisessä kuvasssa on nähtävissä yrityksen tekemiä “postauksia”, pieniä aiheeseen liittyviä uutisia. Uutiset parantavat löydettävyyttä ja lisäävät mielenkiintoa yritystä kohtaan. Ilmaista mainosta joka kannattaa hyödyntää.
Google tarjoaa hakutulosten yhteydessä myös tuoreita yrityksen postauksia. Kun postaus vanhenee niin hakukone ei nosta niitä enää esiin mutta postaukset on luettavissa yrityksen tietojen yhteydessä. Postauksiin voi tehdä tarjouksia, uutisia tai markkinoida tapahtumia ja tuotteita.
Google tarjoaa yrityksille mahdollisuuden laittaa yrityksen “tietolaatikkoon” aukioloajat, yhteystiedot karttalinkkeineen sekä tietoa yrityksen toiminnasta edellä mainittujen postauksien lisäksi.
Hakukonemarkkinointia ja mainontaa sosiaalisessamediassa
Jos kokeilit etsiä yritystäsi ensiksi normaali selaimella ja sen jälkeen incognito selaimella huomasit varmaan, että tuloksissa saattoi olla eroja. Normaalitilassa Googlen sivuhistoria ja evästeet muistavat aikaisemmat käynnit tai koneen ip-osoite kertoo Googlelle millä sivulla olet vieraillut. Incognito ikkunassa nämä yksilöivät tiedot eivät ole käytössä ja selain toimii aivan kuin sillä etsittäisiin yritystäsi ensimmäistä kertaa.
Mikäli koet, että yrityksesi voisi löytyä paremminkin hakukoneista niin ota yhteyttä, kerron mielelläni asiasta lisää.
Mediakit toteuttaa Bing ja Google markkinoinnin lisäksi tarvittaessa yrityksen postaukset ja muiden tietojen ylläpidon sekä Googlelle että Bing-hakukoneelle.
Hakusanamainonta, hakukonemainonta ja www-sivujen optimointi hakukoneita ajatellen on hakukonemarkkinointia jota Mediakit on tehnyt lähes yrityksen perustamisesta lähtien. Lisäksi teemme mainontaa sekä sisällöntuotantoa sosiaalisenmedian eri sovelluksiin sekä www-sivuille.
Jos unohdat keneen olla yhteyksissä niin yritä hakua – hakukonemarkkinointi kokkola – sieltä pitäisi löytyä Mediakit – heti maksullisten mainosten jälkeen!