fbpx

Älypuhelin muuttaa meitä ja maailmaa

Älypuhelin ja nopeat yhteydet ovat mullistaneet jo verkkopalveluiden käytön. Tänäpäivänä jos julkaisee uudet mobiilissa toimimattomat www-sivut niin ne eivät saa hyvää palautetta. Uskaltaisin jopa väittää, että ne unohdetaan aika nopeasti. Älypuhelimien lisääntynyt käyttö näkyy myös hakukoneiden käytössä. Yhä useampi haku tehdään mobiililaitteella.

Miettikääpä omaa toimintaanne. Jos jostain vempaimesta hajoaa osa, jonka voi itse helposti vaihtaa, niin katsotteko tarvittavan osan tiedot siinä vempaimen vieressä puhelimesta vai kävelettekö tietokoneen ääreen? Otatteko tarvittavasta osasta (tai sen tiedoista) kuvan puhelimella, jotta voitte vielä varmistaa kaupassa, että teidän kädessänne on juuri se oikea osa? Vai tilaatteko sen osan heti hakukoneen tarjoamasta verkkokaupasta?

Näin se sujuu. Älypuhelin kuuluu meidän elämään kuin hammasharja. Ilmankin pärjää mutta avuton on olo hetken kuluttua.

Vieraalla paikkakunnalla kääntyy nopeasti Googlen ja puhelimen puoleen etsiessä vaikkapa ruokapaikkaa. Googlen palvelu ehdottaa ja tarvittaessa opastaa, kävellen tai autolla valitsemaasi paikkaan. Kätevää, helppoa ja mukavaa. Toinen vaihtoehto on hyödyntää esimerkiksi Facebookin hakua. Hakusanalla ravintola (puhelimen paikannuksen ollessa päällä) Facebook löytää kohteita joista valita, parhaimmat ovat muistaneet päivittää ruokalistat ja aukioloajat paikkansa pitäviksi. Nykyään on valinnan varaa ennen mentiin ensimmäiseen paikkaan joka oli näköpiirissä. Samaiseen paikkaan mentiin seuraavallakin kerralla vaikka se ei ollut vastannut odotuksia edellisellä kerralla, koska ei tiedetty muista paikoista.

Älypuhelimen käyttö muokkaa painettujen lehtienkin taittoa, koska ihmisten tapa katsella ja selailla muuttuu päivä päivältä enemmän ylhäältä alaspäin katselemiseksi.

Mitä tällä nyt halusin kertoa? Tietenkin sitä, että

  • tarkastakaa yrityksenne www-sivujen toimivuus mobiililaitteissa
  • tarkastakaa, että yrityksenne tiedot ovat oikein Googlessa ja Google Mapsissa
  • tarkastakaa, että yrityksenne tiedot ovat oikein siinä sosiaalisen median sovelluksessa jota asiakkaannekin käyttää
  • ja vielä vihjeenä, että käyttäkää #-merkkiä some päivityksissä (esim. #ravintola olisi tuonut esiin lisää vaihtoehtoja)

Tästä pääsemmekin näppärästi aiheeseen jota muutama on minulta kysellyt eli mitä teen?

No teen muun muassa korjauksia juuri edellämainittuihin asioihin, paitsi siihen vempaimeen joka on itse korjattavissa.
Tarkastan, korjaan ja parannan verkkosivujen näkyvyyttä. Huolehdin, että yritys löytyy oikein hakukoneissa sekä sosiaalisen median sovelluksissa. Teen hakukonemarkkinointia ja somemainontaa. Tuotan sisältöä sekä verkkosivulle, että sosiaaliseen mediaan, jonka avulla satunnaiset matkailijat (lue; asiakkaat) löytävät yrityksen juuri silloin kun he ovat sen alan tuotteita/palveluita hakemassa. Bonuksena edelliseen lisättäköön, että huolehdin myös siitä, että henkilöt, jotka hakevat tuotetta/palvelua jostain muusta yrityksestä näkevät ja löytävät myös asiakkaani yrityksen. Siinäpä osa tarjoamistani palveluista.

Jos olet epävarma siitä, että onko em. asiat teidän yrityksessä kunnossa niin ota yhteyttä. Tutkin mielelläni asiaa ja tarjoan tarvittaessa hieman palveluitanikin.