fbpx

Muuttuva kilpailutilanne – uhka vai mahdollisuus

Sääli minua – älä naapuria

Oheinen kuva on kiertänyt ympäri nettiä ja siitä on tehty myös suomennettuja versioita. Ajatus on oikea mutta esittämistapa on väärä. Paikallisten yritysten tukeminen on yhteisönkin kannalta tarpeellista. Monessa kaupungissa pienet yritykset jäävät isojen ketjujen jalkoihin ja hyvästä palvelusta huolimatta yritykset joutuvat lopettamaan toimintansa. Mikä tuossa kyltissä sitten mättää?

Suora käännös kuuluu jotenkin näin; ”Kun ostat pienyrittäjältä, et auta (ison yrityksen) toimitusjohtajaa hankkimaan kolmatta vapaa-ajan asuntoa” Autat pientä tyttöä saamaan tanssitunteja, pientä poikaa saamaan haluamansa paidan, äitiä ja isää tuomaan ruokaa pöytään.”

Perisuomalainen tapa

Meillähän ollaan valmiita maksamaan 50,- ettei naapuri vain saa 100:sta. Sen sijaan, että keskityttäisiin oman toiminnan kehittämiseen keskitytään seuraamaan mitä kilpaileva yritys tekee. Jos kaikki se energia, jota käytetään toisten asioiden ihmettelemiseen käytettäisiinkin oman toiminnan kehittämiseen niin päästäisiin pitkälle. Taulussa oleva viesti on ymmärrettävä. Ostakaa meiltä ettei naapuri vain pärjäisi paremmin.

Entäpä jos siinä lukisi, ”Kun ostat pienyrittäjältä niin saat henkilökohtaista palvelua joka tekee päivästäsi paremman. Teet itsesi lisäksi onnelliseksi myös yrittäjän, jonka sydämen asia on asiakkaiden palvelu ja ilahduttaminen laadukkailla tuotteilla. Meitä pienyrittäjiä on paljon ja teemme työtämme suurella intohimolla ja asenteella. Haluamme jatkossakin olla palveluksessanne, katukuvassa ja kaupungin vetovoimatekijänä.”

Uhka vai mahdollisuus?

Tottakai kilpailu tuntuu raskaalta, se vie mehut tomerammastakin yrittäjästä. Kilpailu ylivoimaista vastustajaa, (lue kansainvälistä tai valtakunnallista ketjua) isompaa tai menestyneempää vastaan tuntuu jo ajatuksenakin raskaalta. Mutta toisaalta se voi olla myös mahdollisuus.

Siinä vaiheessa kun lakataan murehtimasta jonkun toisen asioita ja keskitytään omaan toimintaan voidaan huomata, että meillähän on ihan omat keinot taistella tuulimyllyä vastaan. Tuskin kukaan pienyrittäjä aloittaessaan ei olisi uskonut omaan yritykseensä tai omaan osaamiseensa. Mihin kaikki osaaminen häviää vaikka kilpailua olisikin? Se into, palo ja halu mikä on ajanut yrittäjäksi ajaa varmaan eteenpäinkin kunhan keskitytään omaan tekemiseen. Siinä missä iso on hidas ja kankea on pieni notkea ja nopea. Siinä missä verkkokauppa myy tuotetta kuvalla ja tekstillä niin kauppias voi myydä saman tuotteen esittelemällä tuotteen ja tarjoamalla asiakkaalle mukavan ostokokemuksen. Jos kilpailija onkin toinen pienyrittäjä niin hän vain tekee asioita eri tavalla tai tekee kokonaan eri asioita. Katso siis peiliin.

Älä mussuta vaan toimi!

Aloita aamusi peilin edessä psyykkaamalla itsesi asiakaspalveluraivoon. Tsemppaa itsesi uuteen päivään. Katso omaa yritystä uusin silmin, kääri hihat ja ryhdy työhön. Mitä voisit tehdä paremmin kuin naapuri? Paranna vaikka yksi asia päivässä, viikossa tai kuukaudessa mutta älä jää tuleen makaamaan. Kun olet saanut itseäsi niskasta kiinni, katso sen jälkeen kilpailijaa kriittisin silmin ja mieti mikä erottaa yrityksesi kilpailijasta, missä olet parempi ja ennenkaikkea – mikä on sinun ainutlaatuinen myyntiväittämäsi, mikä erottaa sinut kilpailijoista. Mieti mitä ainutlaatuista yrityksesi voi tarjota asiakkaallesi, mikä on se syy miksi asiakas ostaisi sinulta.

Jos tarvitset ulkopuolisen silmiä tai uusia ideoita kuinka jalostaa vanhaa toimintaa, kuinka erottua kilpailijoista tai kuinka viestiä ainutlaatuinen myyntiväittämä asiakkaiden korviin niin kannattaa kysyä minulta lisää