Instagram on päivitellyt hashtag (#) käytäntöjään.
Tähän asti olet voinut seurata vain julkaisijoita mutta nyt Instagram on mahdollistanut myös aiheiden seuraamisen tai siis #-merkkien seuraamisen. Joten nyt – jos koskaan on aika keksiä ne omaa yritystä lähinnä olevat hästäkit.
Mikä on hashtag ja mikä on niiden tarkoitus?
Hashtag eli perisuomalaisittain hästäkki on risuaita eli #-merkki eli avainsana tai aihetunniste (löytyy näppäimistöltä nro 3 yläpuolelta). Niitä viljellään sosiaalisen median sovelluksissa kuten tässä tapauksessa Instagramissa. Ne toimivat avainsanoina joita voidaan käyttää haettaessa mielenkiintoisia aiheita sovelluksen hakuominaisuudella. Wikipediassa on hashtageista selventävä artikkeli. Uutta Instagramin kohdalla on se, että voit ryhtyä seuraamaan mielenkiintoista aihetta seuraamalla “hästäkkiä”.
Älä tee näin
Uusi ominaisuus avaa uudenlaisia mahdollisuuksia markkinoida omaa palvelua/tuotetta/yritystä Instagramissa. Äkkiä ajateltuna jokin suosittu hashtag saattaisi olla erinomainen tapa saada lisää näkyvyyttä. Ajatuksena hyvä mutta käytännössä se ei tuo sitoutuneita tai kohderyhmään sopivia seuraajia, jotka aidosti ryhtyisivät seuraamaan profiiliasi saati sitten, että heistä tulisi asiakkaitasi.
Lisäksi yleisöllä on mahdollisuus blokata (=estää) vääränlaiset ja hashtagiin sopimattomat kuvat. Kun niitä blokkauksia tulee riittävästi niin sen jälkeen julkaisut näkyvätkin vain omalla seinällä eikä lainkaan muiden kuvavirrassa.
Toinen temppu mitä kannattaa välttää on hashtagien copypastaaminen eli älä kopioi ja liitä samoja sanoja joka kuvaan. Jossain vaiheessa se on se viimeinen risuaita joka katkaisee Instagramelin selän ja tulet estetyksi.
Älä myöskään tee sitä, että #kirjoitat #jokaisen #sanan #eteen #hashtagin # – tai jos kuitenkin päätät tehdä niin – #niin #älä #ainakaan #tee #yhdys #sana #virheitä.
Julkaise oikeat #hastagit
Mitä ne oikeat sitten on. Sanoja, jotka kuvaavat yritystäsi, tuotteitasi, palveluitasi ja jotka sopivat kohderyhmään. Tuotetta tai liiketoimintaa kuvaavat, brandia ja merkkituotteita korostavat joita myyt, käytät tai valmistat. Jos sinulla on tulossa kampanja niin kehitä kampanjalle oma tägi – se voi olla vaikka slogan, iskulause tai muu vastaava.
Hashtagit yhdistävät myös samankaltaisia tai samankaltaisista asioista tykkääviä käyttäjiä. He ryhtyvät myös mielellään seuraamaan brandia/tuotetta tai tapahtumaa josta ovat kiinnostuneita tai josta pitävät. He myös mielellään jakavat samoja hashtageja.
Eli esimerkiksi minä voisin kuvitella tägittäväni kuvani seuraavasti;
#digimediatoimisto #mediakit #kokkola tuottaa sisältöä sosiaaliseen mediaan, suunnittelee ja toteuttaa hakukonemarkkinointia ja mainontaa. Mediakit on digimediatoimisto mainostoimisto twistillä. Helmikuu on tarjouskuu. #hullunhalpahelmikuu #sisällöntuotanto #hakukonemarkkinointi #some #sosiaalinenmedia #mainostoimisto #google #bing #www-sivut Kannattaa käydä katsomassa lisätiedot www-sivuilta.
Oletettavasti kuvassa olisi sitten jotain joka liittyy tuohon “hullun halpaan helmikuuhun”.
Hashtageja voi lisätä myös kuviin
Hashtageja voi julkaista siis tekstiosassa mutta myös kuvaamisen jälkeen kuvaan voi lisätä omat aihetunnisteet siinä samalla kun liimailee niihin ne “tarrat”. Kuvaan voi lisätä 10 erilaista hashtagia, tosin silloin kuva alkaa olla täynnä tekstiä. Tekstikenttään voi julkaista maksimissaan 30 hashtagia. Aina ei kuitenkaan kannata käyttää kaikkia ettei vahingossa tule käyttäneeksi aina samaa litaniaa.
Hashtagien osumista voi seurata
Yritysprofiilissa on mahdollisuus myös seurata kuinka hashtagit ovat toimineet ja tuoneet kävijöitä. Seurannan avulla voi myös laatia strategiaa hashtagien käyttämiseen parhaalla mahdollisella tavalla ja samalla hioa sekä kuvallisia viestejä että tageja.
Ota yhteyttä, Mediakit auttaa Instagram mainonnan kuin sisällöntuotannonkin kanssa.