Eräs yrittäjä esitteli yrityksensä kotisivuja kertoen, että ne ovat hieman vanhahtavat, että he tekevät ja ylläpitävät sivut itse microsoftin ohjelmalla. Sivuille oli asennettu analyysi työkalu ja sitäkin käytettiin. Kertoi myös, että heillekin on tarjottu – moneen kertaan – kotisivuja sisällönhallinta mahdollisuuksineen. Niihinkin oli tutustuttu mutta ne eivät olleet herättäneet kovin suurta innostusta.
Kysyipä minunkin mielipidettä asiasta ja aivan totta, sivujen ulkonäkö oli suoraan 90-luvulta värityksineen päivineen. Eivätkä ne oikein toimineet mobiilissakaan. Tämän hänelle myös kerroin.
Tarpeeton vai tarpeellinen uudistus.
Mutta mutta….missä kulkee se raja, jonka jälkeen tehdään uudistuksia uudistusten ilosta. Henkilökohtaisesti olisin normaalisti ollut suosittelemassa julkaisujärjestelmää ja uusia sivuja. Uudet uljaat hakukoneoptimoidut www-sivut kera hienojen valokuvien olisi varmaan kaikkia miellyttävät mutta ainoa asia mitä asiakkaat heidän sivuiltaan hakee on tieto.
Olisiko helppokäyttöisestä systeemistä vaihtaminen heidän mielestä “ei niin miellyttävää” systeemiin, parantanut myyntiä? Vai olisiko ollut jopa vaarana, että tarvittavien tietojen julkaiseminen verkossa olisi hidastunut tai jäänyt vähän vähemmälle? Olisiko työn määrä vähentynyt tai helpottunut?
Tällä kertaa kehotin tekemään vielä yhden yksittäisen sivun, sillä hyväksi havaitsemallaan ohjelmalla, sivun johon laittaisi alekkain kaikki tarvittavat tiedot. Määrittelisi sen avautumaan ilman ylä- ja sivupalkkeja. Sen jälkeen mobiilikäyttäjät voisivat katsoa sitä sivua ja se skaalautuisi mobiililaitteiden näyttöön. Hakukoneetkin löytäisivät sivun helposti. Ulkoasu ei siitä parane mutta heille modernia ulkoasua tärkeämpää on tietojen saaminen näkyviin. Heidän asiakaskunnalle ulkoasua tärkeämpiä asioita on kuitenkin oikean informaation löytäminen.
Kun tieto on silmien alla niin ei tarvitse houkutella.
Tottakai uudet, visuaalisesti näyttävät sivut ovat yrityksen käyntikortti satunnaiselle kävijälle. Tottakai hienoilla sivuilla houkutellaan kävijät jäämään sivuille etsimään oikeata tietoa. Kukapa meistä ei tykkäisi tehdä hienoja päivän trendin mukaisia, visuaalisesti näyttäviä sivuja. Julkaisujärjestelmä mahdollistaa sisällönhallinnan yrityksen omiin käsiin ja sitä tietoa voi laittaa nettiin aina kun tarve vaatii. Kaikesta huolimatta tärkeintä on kuitenkin se, että sivusto palvelee asiakasta eikä mainonnan tekijöitä. Tässäkin tapauksessa asiakkaan ei tarvitse “jäädä sivuille etsimään tietoa”, koska kaikki “koukuttava” tieto on heti siinä – silmien alla – etusivulla. Siitä pääsee sitten kaivautumaan syvemmälle lisätietoon.
Keskity olennaiseen – tee se mikä on tarpeellista.
Toinen vastaava tilanne on se, että tarvitseeko yritys oikeasti hienot ja näyttävät sivut jos ainoa tieto mitä yrityksen tarvitsee saada näkyviin on yhteys-ja perustiedot yrityksestä. Siihen ei tarvita julkaisujärjestelmää, ei tietokantaa eikä kalliita palveluita. Tarvitaanko julkaisujärjestelmiä jos sivuja ei tarvitse päivittää muulloin kuin yrityksen muuttaessa.
Aikoinaan, eräs asiakas halusi välttämättä www-sivut julkaisujärjestelmällä. Ainoat kerrat kun sivustoon tehtiin päivityksiä oli kun järjestelmään piti tehdä päivityksiä. Asiakkaalle oli annettu hyvä vinkki, että EHDOTTOMASTI pitää olla julkaisujärjestelmä. Vihje oli hyvä mutta kohde väärä. Jos yrityksellä on tarvetta päivittää sivua edes säännöllisen epäsäännöllisesti niin pitkässä juoksussa julkaisujärjestelmä on hintansa väärti. Olettaen, että joku oikeasti tekee sen päivittämisen.
Mediakit tekee www-sivujen lisäksi sisällöntuotantoa asiakkaiden sivustoille, someen tai vaikka lehteen.