fbpx

Älä ole hölmö!

Aivan ensiksi täytyy esittää pahoittelut niille palveluntarjoajille jotka tarjoavat palveluita rehellisellä meiningillä. Enkä haluaisi kenenkään busineksia ryhtyä mustamaalaamaan mutta olen ärsyyntynyt siitä, että yrittäjiä huijataan tai jos ei suoranaisesti huijata, niin ainakin liikutaan aika harmaalla alueella.

On taas se aika vuodesta kun eri (ent.) luettelomediat nyk. nettihakemistot tarkastelevat yhteystietojen paikkansapitävyyttä. Hämmentävää kyllä, että yhteystiedot, jotka eivät ole vuosiin muuttuneet, on sinne livahtanut vanha tieto joka vaatii korjausta. Samalla saadaan aihetta myös lisäpalvelun tarjoamiseen, koska tietojanne on haettu tarjottavan palvelun kautta tosi paljon tai sieltä on ohjattu liikennettä sivuillenne. Tottakai sellaiseen palveluun kannattaa hieman lisänäkyvyyttä ostaa.

Valitettavasti en halua nimetä esimerkkejä yrityksistä/palveluista ja pahoittelen todellakin niiden palveluntarjoajien puolesta, jotka oikeasti tuottavat palveluita reilulla ja rehellisellä periaatteella. Tiedän, että nämä epämääräiset palveluntarjoajat haittaavat teidän työtänne.

Seuraamalla seuraavaa kaavaa saatatte säästää yrityksen varoja ja välttyä mielipahalta kun tietojenkalastelija ja lisänäkyyvyyden kauppias soittelee.

Yhdeksän neuvoa joiden avulla säästät rahaa ja hermoja

1.Keskity puheluun – ellet voi niin pyydä soittamaan uudestaan.

  • Älä sovi mitään jos ajat autolla. Odota, että istut tukevasti ja mielellään tietokoneen ääressä.

Yleensä puhelut aloitetaan kertomalla yrityksen nimi epämääräisesti ja sen jälkeen aletaan suoltamaan myyntipuhetta tai tietojen tarkastusta.

2. Kysy palvelua tarjoavan yrityksen nimi.

  • Keskeytä myyntipuhe ja kysy nimi – varmista vielä, että sait nimen oikein, kysy myös soittajan nimi. Voit kysyä myös, että missä yritys sijaitsee.

Seuraava vaihe on kertoa kuinka palvelusta on ohjattu yrityksenne sivuille kävijöitä tai yritystänne on etsitty palvelusta XXX kertaa.

3. Pyytäkää siitä tilastotietoa.

  • Jos he näkevät sen niin he myöskin voivat sen ”tulostaa” asiakkaalle.
  • Sen jälkeen kannattaa tarkastaa yrityksen omasta analytiikasta, että löytyykö niitä kävijöitä kyseisestä palvelusta. Yllätyttekö jos kerron että usein myyjä on ollut yltiöpositiivinen.

4. Kysy tarjottavan palvelun www-osoite.

  • Jos olet koneen ääressä mene kyseiseen osoitteeseen. Etsi sieltä yrityksen nimi ja yhteystiedot. Ellet löydä niitä unohda koko juttu.
  • Katso miltä sivusto tuntuu, näyttää ja testaa toimiiko. Älä kuitenkaan anna hienon sivuston hämätä. Tarkasta em. tiedot ja jatka listaa.
  • Katso www-sivuilta löytyvät tietoturvaselosteet ja rekisteriselosteet – kiinnitä erityistä huomiota siihen mitä aikovat tiedoilla tehdä ja miten aikovat tietoja säilyttää.
  • Mitä virallisemman näköinen sivusto sitä huolellisemmin lue tietosuoja- ja rekisteriselosteet, tutki palvelun tarjoava yritys.

5. Pyytäkää kertomaan palvelun hinta S E L VÄ S T I ja selkokielellä.

6. Pyydä lähettämään sähköpostiin tiedot, tarjous tai ihan mitä tahansa.

  • Lupaa palata asiaan tai yleensä myyjä tarjoutuu soittamaan myöhemmin uudestaan.

7. Ole skeptinen – älä usko edes ”viralliselta” kuulostavaa nimeä vaan noudata edellisiä kohtia.

  • Soittaja saattaa kuulostaa viralliselta ja tarjottava palvelukin todella tarpeelliselta mutta olkaa epäluuloisia.

8. Jos haluat että yrityksesi tiedot löytyvät nettikatalogeista niin katso jo etukäteen mihin haluat tiedot laittaa ja pitäydy niissä.

  • Fiksuinta on tietysti tarkastaa yrityksen www-sivujen analytiikasta, että mikä palvelu niitä kävijöitä on sivuille lähetellyt. Tämä helpottaa siinäkin mielessä, ettei tarvitse käydä tätä listaa lävitse kertaakaan kun kieltäytyy kaikista muista säännönmukaisesti.

9. Isoissa yrityksissä määrittäkää henkilö joka saa hoitaa kaikki nämä ”tietojen tarkastus” puhelut.

  • Tällä tavalla voitte olla varmoja, että
    • a) joku tietää asiasta ja
    • b) ettei yrityksenne saa outoja laskuja, koska joku pahaa aavistamaton on vastannut väärässä paikassa kyllä.
  • Tehkää siis yrityksessänne kaikille selväksi että kyselyn tullessa VAIN se yksi nimetty ihminen hoitaa asian muut eivät vastaa yhteenkään kysymykseen.

Olkaa tarkkoja mihin lisäätte omia tietojanne.

Jos yritys tarjoaa palvelua, jonka avulla voit selvittää mitä tietoja eri yrityksillä on sinusta tai voit poistattaa tietosi eri rekistereistä mutta kertoo kuitenkin omissa tietoturva ja rekisteriselostuksissaan käyttävänsä antamiasi tietoja markkinointiin, etämyyntiin jne niin se kuulostaa jo todella pahalta. Varsinkin kun myöhemmin selviää, että he voivat käyttää kaikkea tietoa ja jakamiasi sisältöjä kuinka haluavat. Kaiken tämän olet mahdollistanut, antanut ja hyväksynyt aivan itse. (Tämä tieto on peräisin olemassa olevalta ”viralliselta” näyttävältä sivustolta.)

Olisitko siis valmis antamaan tietosi tällaiselle palveluntarjoajalle? Etkö, en minäkään mutta yllätytkö jos kerron, että olet saattanut tehdä sen jo. Olet joko käynyt vakuuttavalla www-sivulla lisäämässä tiedot itse. He keräävät tietoja myös erilaisten kilpailujen kautta. Lue siis ne ehdot ja selvitä järjestäjä aina ennenkuin täytät kilpailulomakkeen

Erota oikea väärästä

Olen vuosien aikana törmännyt useampaan epämääräiseen palveluntarjoajaan ja niin varmaan tekin. Juuri aloittaneet yrittäjät ovat hyvä kohderyhmä. Heillä on tarve saada näkyvyyttä. Näin minullekin kävi. Yksi onnistui aloittelevaa yrittäjää huijaamaan. Kuinka ollakkaan olin juuri silloin autossa.

Viimeisin onnistui tarkastamaan tietoja siihen asti, että kaivoi ikivanhan sähköpostiosoitteen esiin. Tässä vaiheessa heräsin kysymään; ”hetkinen, missäs tämä teidän yrityksenne fyysisesti sijaitsee?” Omituista, että lähes vuosittain tarkastettavissa tiedoissa on virheitä 15 vuoden takaa. Myyjä löi luurin korvaan. Kun ryhdyin tarkastamaan asiaa niin olin arvannut oikein – vanha ”tuote” uudella nimellä.

Kyseessä on omalla tavallaan medianlukutaito. On osattava erottaa väärä tieto oikeasta. Kaikki mikä on internetissä ei todellakaan pidä paikkaansa. Hyvä muistutus. Vaalit lähestyvät ja uutisointi kiihtyy. Aina kannattaa tarkastaa se uskomattomalta kuulostava uutinen ennenkuin sitä jakaa eteenpäin. Pahoitteluni jos sain herätettyä teissä epäilyksen siemenen – se oli tarkoituskin. Olkaa skeptisiä!