Taas yksi vuosi hujahti odottamattoman nopeasti. Vuosi tarjosi jälleen mukavia uusia asiakkaita, mukavien vanhojen asiakkaiden lisäksi sekä mielenkiintoisia projekteja. Mikä parasta tuleva vuosi alkanee yhtä mukavissa merkeissä kuin kulunut vuosi päättyi.
Olen vuoden aikana kehoittanut useampaakin henkilöä astumaan parrasvaloihin, niin sanotusti panemaan itseään peliin sosiaalisessa mediassa. Ymmärrän hyvin, että “omalla naamalla” esiintyminen somessa ei ole meille kaikille itsestään selvää ja helppoa. Henkilökohtaisesti olen varmasti epäsosiaalisin somepalveluiden tarjoaja tällä mantereella. Olen huono pyytämään ketään kaveriksi edes henkilökohtaisella profiililla saati sitten, että pyytelisin kavereitani tykkäämään yrityksestäni. Moni tuttu, joka ei ole Facebook kaveri, ei tiedä mitä teen työkseni eikä tiedä moni FB kaverikaan. Se jos jokin on huonoa markkinointia.
Aktivoidu somessa – se kannattaa
Uuteen vuoteen kuuluu uuden vuoden lupaukset. Niinpä minä lupaan aktivoitua somessa. Teen kuten kaikkien yrittäjien kuuluisi tehdä ellei vielä ole tehnyt. Liittää henkilökohtainen profiili yrityksen “tiimiin” ja lähettää kutsun kavereille tykkäämään yritykseni FB-sivusta. Miksi aktivoituminen somessa kannattaa? Se on ilmaista mainosta, se on “word of mouth” – mainontaa joka lisää tunnettuutta ja saattaahan siellä kavereiden joukossa olla joku sellainen, joka tarvitsee tarjoamiasi palveluita tai tuotteita.
Aktivoidun myös muulla tavalla. Yritän päivittää säännöllisesti Facebook tai Instagram sivua, yritän jakaa joskus myös jotain hyödyllistä tietoa mutta pahoin pelkään, että pääsääntöisesti jakamani postaukset ovat kaikkea muuta kuin hyödyllistä tietoa. Bloggaaminen tai siis www-sivulle kirjoittelemisen suhteen säilytän yhtä aktiivisen linjan kuin tähän astikin. Yritän kirjoittaa kun jotain mieleen juolahtaa. Lupaukseksi en tätä tee.
Sisällöntuotanto
Tämäkin bloggaaminen on sisällöntuotantoa jonka tavoitteena on saada jokunen ihminen käymään sivuilla aina silloin tällöin. Ehkä joku saa kipinän ottaa yhteyttä markkinointiin liittyvässä probleemassa. Sisällöntuotannon avulla pidän myös hakukoneet varpaisillaan sivujeni suhteen ja tälläkin tavalla pyrin parantamaan sijoitustani hakukoneen tuloksissa. Paremman sijoituksen oletan tuovan lisää kävijöitä www-sivuille ja mahdollisesti myös asiakkaiksi.
Tietysti tämäkin “artikkeli” on ennemmin …. hmm …. ajankuvaus kuin varsinaista markkinointia tai niin sanottua koukuttavaa sisältöä. Toisaalta ystävällisesti yritän tässä vihjailla, että tehkää uuden vuoden lupaus, jossa lupaatte olla enemmän näkyvissä somessa ja lisätkää sisällöntuotantoa www-sivuillenne. Lisää näkyvyyttä – lisää kauppaa!
Ostaja ja myyjä ovat molemmat ihmisiä
Kaiken sisällöntuotannon, olipa se sitten sosiaaliseen mediaan tai yrityksen www-sivuille, lukee ihminen. Se olet sinä tai kaltaisesi “lajitoveri”. Asiakas/ostaja on ihminen ja kaupankäynti on ihmisten välistä toimintaa. Siitäkin syystä on hyvä astua “parrasvaloihin” myös somessa. Ihmisistä tulee hyvänpäivän tuttuja, kavereita ja saattaa joskus löytyä ihan oikeita ystäviäkin. Yrityksistä ei koskaan.
Näillä sanoilla ja tällä tajunnanvirta tekniikalla tehdyllä kirjoituksella haluan toivottaa;
Hyvää & menestyksekästä Uutta Vuotta 2019 kaikille Teille lajitovereille, tutuille, kavereille ja ystäville!